Sunday, March 7, 2010

Semalam Hari ini Dan Esok

Semalam...
Dugaan demi dugaan mendatang aku terima dengan redha. Siapa aku utk tidak kepada yg telah ditentukan. Aku ingin lari dr semua masalah ini namun byk pula yg dtg. Merungut bukan satu penyelesaian utk itu. Aku masih mencari apekah penyelesaian utk masalah aku. Kesedihan bukan utk ketenangan. Air mata bukan membasahi kekeringan. Aku pasrah. Doaku "Amal dia cukup utk pergi aku akan redha, jika amal dia tidak cukup aku mohon dipanjangkan umur supaya dia masih bole bersujud terhadap Mu Ya Allah." Setiap kalu solat aku mendoakan begitu berharap dia sihat seperti sedia kala. Mungkin berita minggu lepas aku terima lebih jauh menguris hati ini. Byk pemasalahan. Namum aku bukan saper2 untuk tentukan di mana aku sebenarye? dimna harus aku pergi? aku cuma seorang hamba yg bermohon agar dugaan ini membuat aku lebih kuat dr sebelum. Semalam juga dia msg yahoo aku utk bertanya masalah ku. Keliru adakah patut aku mengangap dia as kwn or lepaskan die kerna hati aku masih sakit. aku keliru. sgt2 keliru. ade sahabat berkata "jika dia suka kamu dia x kan menceritakan psl someonne pada kamu" aku tersentak kerna selama nie aku selalu mendgr cerita dia. btol kata sahabat. aku tidak dpt tidur semalaman kerna memikirkan perkara ini. aku buntu. Melepaskan sudah bersedia. Sakit yer Tuhan jek yg tahu. Andai itu jln terbaik aku redha. Allah aku tidak kuat. Aku takut. Dunia seolah tidak ada utk aku. Seolah kwn2 meningalkan aku. Aku takut. Mati amalku tidak cukup. Takut dugaan di alam lain. Apa harus aku lakukan. Aku sgt2 perlukan Mu Allah.

Hari ini...
Aku mulakan subuh ku dgn memohon ampun jika aku berbuat salah utk semalam dan hari2 mendtg. Aku manusia selalu lupa akan kehidupan yg sementara ini. Hati agak tenang. Cuma kepenatan itu masih terasa. Harap hari ini aku dpt berehat dgn baik. Aku dpt mkn sesuatu kerna perut masih tidak dpt menerima maknan sgt. Aku mau pulang ke kg. Aku mahu pergi ke tpt yg ada laut. Yang aku bole campakkan segala yg berlaku. Aku ingin ke pantai untuk meluahkan perasaan. Entah la hidup. Aku cuma bole berdoa agar esok masih ade utk aku. Awan terang la awan agar aku nampak sihar matahari. Awan jgn mendung aku takut bile gelap. Aku takut.....

Esok.
Berharap bukan bererti seperti di jangka. Ketentuan hanya dari dia. Berharap esok lebih lebih baik. Lebih tenang. Lebih kemimanan. Lebih keampunan. Sujud utk menempuh dgn kuat. Solat memberi ketenangan. Quran jalan utk aku. Sunah keperibadian. Redha menerima dgn tenang.

Semalam hari ini dan esok milik ku....berdoa agar aku setanding dgn Sumaiyah, sehebat Aisyah, Seteguh Siti Khadijah.

3 comments:

  1. kak..rasa nak nangis je bace :'(

    kak..kuatkan semangat..setiap orang ada jalan masing2.....insyaAllah, doa aku sentiasa bersamamu kak :)

    ReplyDelete
  2. tek..walau apa apa pon yg berlaku, walaupon macam susah nak diterima hati, ingatlah, semuanye ketentuan Illahi. Dan ingat jugak tek, walau ape ape pon yg berlaku kat ko, ko tipon je aku, aku sedia mendengar.

    ReplyDelete
  3. true colors(lagu ni khas untuk ko)

    You with the sad eyes
    Don't be discouraged
    Oh I realise
    It's hard to take courage
    In a world full of people
    You can lose sight of it all
    And darkness still inside you
    Make you feel so small

    But I see your true colors
    Shinin' through
    I see your true colors
    And that's why I love you
    So don't be afraid to let them show
    Your true colors
    True colors are beautiful,
    Like a rainbow.

    Show me a smile then,
    Don't be unhappy,
    Can't remember when I last saw you laughing
    If this world makes you crazy
    And you've taken all you can bear
    You call me up
    Because you know I'll be there

    ReplyDelete